Agykutatás Hete Budapest 2025

A csodálatos agy

március 13-14. csütörtök-péntek

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Budapest

A budapesti programok 2004 óta kerülnek megrendezésre. Az elmúlt években öt kiváló tudományos intézet, mint az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Biológiai Intézet (ELTE TTK), a HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (KOKI), a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont Kognitív Pszichológiai Intézet (TTK), a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Semmelweis Egyetem neves kutatói és lelkes önkéntesei vesznek részt a két napos program lebonyolításában.

A budapesti helyszín főszervezője az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Biológiai Intézete. Sokrétű tevékenységét a multidiszciplinaritás jellemzi: az Agykutatás Hete programsorozat keretében többek között megismerhetjük az idegi ingerület-átvitel, tanulás, öregedési folyamatok kutatásának eredményeit viselkedéses, genetikai és molekuláris vizsgálatokon keresztül. Kutató és oktató egyetemként számos izgalmas alapkutatás zajlik a falak között, amikbe a hallgatók is bekapcsolódhatnak. A rendezvényen a látogatók első kézből értesülhetnek hazánk egyik legsokoldalúbb intézményének eredményeiről.

A kétnapos rendezvényen a nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő szakemberek népszerűsítő előadásai mellett a „Tudományos Játszóház”-ban a látogatók önálló állatkísérleti vizsgálatokat végezhetnek és egyszerű mérésekkel saját (ideg)élettani reakcióikat is elemezhetik. Ingyenesen látogatható lesz a Biológiai és Őslénytani Kiállítás is, valamint laborlátogatásra, sőt egy új tudományos szabadulószoba kipróbálására is lehetőség lesz. Ez utóbbiakra előzetes regisztráció szükséges.

A szervezők és a munkájukat bemutató agykutatók nevében örömmel hívunk a rendezvényre minden érdeklődőt. Mivel programjaink akár kisiskolások számára is élvezhetők, szeretettel várjuk iskolák, osztályok látogatását is!

A BUDAPESTI AGYKUTATÁS RENDEZVÉNY FRISS INFORMÁCIÓI ELÉRHETŐK FACEBOOK ÉS INSTAGRAM OLDALAINKON:

A PROGRAMOK HELYSZÍNE:

ELTE Természettudományi Kar, Déli tömb

1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C

A rendezvény helyszíne az ELTE Lágymányosi kampuszán található, a Petőfi híd és a Rákóczi híd közt, a Duna budai oldalán.

Gyalogosan: a 4-es és 6-os villamossal (Petőfi híd, budai hídfő megálló), az 1-es villamossal (Infopark megálló), a 153-as (Magyar tudósok körútja megálló), 212-es (Petőfi híd, budai hídfő megálló) és 103-as buszokkal (Pázmány Péter sétány megálló).

Autóval: A rendezvényre látogató magánszemélyek és iskolás csoportok gépjárművel vagy busszal ingyenesen igénybe vehetik a kampusz sorompóval védett  parkolóját, amely kizárólag az Agykutatás Hete Budapesten c. rendezvényen való részvétel idejére érvényes. A parkolóba behajtani kizárólag dél felől (a Lágymányosi híd irányából) lehet, kihajtás a másik két sorompónál.

Figyelem! A sorompón kívüli utcákon fizetős a parkolás!

Milyen programok

közül válogathatsz?

    • ISMERETTERJESZTŐ ELŐADÁSOK

    • LABORLÁTOGATÁS

    • BIOLÓGIAI ÉS ŐSLÉNYTANI GYŰJTEMÉNY LÁTOGATÁSA

    • SZABADULÓSZOBA

    • POSZTERBEMUTATÓ

    • KÍSÉRLETEZŐK „JÁTSZÓHÁZA”

    • RAJZVERSENY

PROGRAMJAINK INGYENESEK ÉS LEGTÖBBJÜK SZABADON LÁTOGATHATÓ!

A kiscsoportos programokra (laborlátogatás, szabadulószoba vagy tárlatvezetés) a regisztráció az adott napon, személyesen lehetséges a földszinti Recepciónál.

 

Klikkelj a dátumra az aznapi programok áttekintéséért!

A részletes információkért görgess tovább!

 

 

ISMERETTERJESZTŐ ELŐADÁSOK

Az előadások nyilvánosak, szabadon látogathatóak. Helyfoglalás érkezési sorrendben. Kérünk, vedd figyelembe, hogy a Piramisba szervezett előadásokra csak kb. 45-50 fő fér be!

MÁRCIUS 13. – CSÜTÖRTÖK

HELYSZÍN: Biológiai és Őslénytani Gyűjtemény (Piramis; max. 45 fő, helyfoglalás érkezési sorrendben)

11:00 – 11:45 – Boros Marianna (ELTE)

Mit értenek a kutyák a beszédből? A legfrissebb agykutatási eredmények

Boros Marianna (ELTE): 

Az emberi szociális és nyelvi környezetben élő családi kutyák napi szinten hallják a beszédet. De vajon mit és hogyan értenek meg belőle? Az előadásban legújabb EEG és fMRI vizsgálataink eredményeit mutatom be, melyek azt sugallják, hogy a kutyák szófeldolgozásának kognitív és idegrendszeri alapjai meglepően hasonlóak az emberéhez.

13:00 – 13:45 – Tarján Balázs (Brain Vision Center)

Fény a sötétben: úttörő kutatási irányok a látás helyreállításában

Világszerte körülbelül 39 millió ember szenved vakságtól, és további 90 millióan gyengénlátók, ami jelentősen rontja életminőségüket. Az elmúlt évtizedben Roska Botond vezetésével bázeli kutatók génterápiával már embereken is képesek mesterségesen fényérzékennyé tenni a retinasejteket, óriási előrelépést elérve a retinadegeneráció okozta látásvesztés kezelésében. A BrainVisionCenter kutatói ezt a technológiát alkalmazva a látóideget érintő problémák megoldását tűzték ki célul, kétfoton mikroszkóppal stimulálva a rágcsálók agyának fényérzékennyé tett idegsejtjeit. Mindez ígéretes lehetőség lehet a látásélmény visszaállítására olyan esetekben, ahol más terápiák már nem hatékonyak

15:00 – 15:45 – Maglóczky Zsófia (HUN-REN KOKI)

Az agy szerepe a gondolkodásban, avagy kellenek-e idegsejtek egy probléma megoldáshoz?

Tudnak-e az alacsonyabb rendű, egysejtű élőlények idegrendszer nélkül problémát megoldani? Csak az ember képes-e a szeretet és a gyász megélésére és annak kimutatására? Mennyiben több ehhez képest egy aggyal rendelkező állat vagy az ember gondolkodása, felfogása? Van-e olyan képessége az emberi agynak, ami nincs az állatokban? Ezeket a kérdéseket járja körül az előadás.

HELYSZÍN: Mogyoródi terem (földszint, 0.822; max. 180 fő

16:00 – 16:45 – Kamondi Anita (Semmelweis Egyetem)

Az Alzheimer-kór tünetei, a korai felismerés, a megelőzés és a kezelés lehetőségei

Az Alzheimer-kór az új információk  megtanulásának és az emlékek felidézésének súlyos zavara, a XXI. század egyik rettegett betegsége. Az előadás bemutatja az Alzheimer-kór kialakulásához vezető okokat, a betegség tüneteit, valamint a korai diagnózis legújabb lehetőségeit. Az utóbbi évtizedek kutatásai bebizonyították, hogy számos olyan rizikófaktora van a betegségnek, melyek hatékonyan befolyásolhatók, lassítva ezzel a tünetek megjelenését, illetve rosszabbodását. A modern gyógyszerek pedig új távlatokat nyitnak a betegség hatékony kezelésében.

HELYSZÍN: Kitaibel terem (földszint, 0.823; max. 180 fő)

18:00 – 18:45 – Miklósi Ádám (ELTE)

Miért van az, hogy a robotok már tudnak gondolkodni, de nem tudnak viselkedni?

Mik is azok a robotok? Az igazi furcsaság az, hogy szinte mindenki találkozott már robotokkal valamilyen formában, de úgy, hogy közben ezt észre sem vette, míg a várakozásunkkal ellentétben „igazi” robotot alig látott még valaki testközelből. Ezért is jön el az előadásra Etonik, amire már valójában illik a robot jelző. Vele együtt beszéljük majd meg, hogy valójában mennyire okos vagy éppen mégsem, és hogy miért képes bonyolultan gondolkodni – bár viselkedni, úgy ahogy illene, még mindig nagyon nehezére esik. A beszélgetésből az is ki fog derülni, hogy az etológia nélkül nincs igazi robotika, és ha valaki szereti az állatokat, akkor belőle még jó robotépítő szakember is lehet!

MÁRCIUS 14. – PÉNTEK

HELYSZÍN: Biológiai és Őslénytani Gyűjtemény (Piramis; max. 45 fő)

11:00 – 11:45 – Miskolczi Christina (HUN-REN KOKI)

Miért tudjuk, hogyan „szabad” verekedni?

Az előadásból megismerhetjük, hogyan befolyásolhatják a korai élmények az agyunk fejlődését és a viselkedésünket az agresszió példáján keresztül. Bemutatom, milyen módszerekkel tudjuk vizsgálni az emögött álló folyamatokat egerekben. Kiderül, hogy mi az egereknél a verekedési etikett és mit csinál a prefrontális kéreg, amikor verekednek. De egyáltalán, mi is az a prefrontális kéreg?

13:00 – 13:45 – Konok Veronika (ELTE)

Hogyan hat a digitális eszközhasználat a gyerekek gondolkodásának és társas készségeinek fejlődésére?

Az előadáson bemutatom az Alfa Generáció Labor kutatásainak eredményeit, melyek során azt vizsgáljuk, hogy hogyan hat a digitális eszközhasználat a gyerekek figyelmi, társas és önszabályozási készségeire, valamint kreativitására. Bemutatom a laborunk által fejlesztett applikáció csomagot, Alfit is, melynek célja, hogy ellensúlyozza a magányos „kütyüzést”, és a való világbeli, társas interakciókra ösztönözze a gyerekeket.

15:00 – 15:45 – Gulyás Attila (HUN-REN KOKI)

Hogyan alkotnak az idegsejtek gondolkodó agyat

Az elmúlt évtizedben kidolgozott új módszerek képesek finom tér és időbeli felbontással elemezni az élő és működő agy nagyszámú idegsejtjének működését. Ennek eredeményeként egy bátor állítással azt mondhatjuk, hogy van már fogalmunk arról, hogy a hálózatokat alkotó idegsejtek kölcsönhatásából hogyan alakul ki a tudatos gondolkodás. Ehhez segítségül kell hívni a szerveződési szintek fogalmát. Az előadás bemutatja, milyen irányokból, milyen kérdéseket feltéve, milyen módszerekkel lehet megérteni azt a négy fontos agyi szerveződési szintet, melynek csúcsán a tudatos agyműködés áll.

HELYSZÍN: Mogyoródi terem (földszint, 0.822; max. 180 fő)

16:00 – 16:45 – Wittner Lucia (HUN-REN TTK)

Élő emberi agyszövet a laborban: új utak a gyógyításban

Hogyan lehet felnőtt emberekből származó agyszövetet a laboratóriumban tenyészteni, és mire is jó ez? Hogyan lehet mindezt felhasználni a gyógyításban? Az agyműtét során eltávolított agyszövet életben tartása és tenyésztése egyáltalán nem könnyű feladat, ugyanakkor nem is lehetetlen: speciális környezetet és tápfolyadékot biztosítva ezeket a darabkákat 4-6 hétig is életben lehet tartani. Mindez hosszabb távú kísérletek elvégzését is biztosítja: a tenyésztett agyszövet genetikai módosításával ugyanis elérhetjük, hogy adott idegsejtek a sejtaktivitást tükröző fluoreszcens molekulákat vagy éppen fénnyel aktiválható ioncsatornákat termeljenek. Az így módosított emberi idegsejt-hálózatok lehetőséget adhatnak arra, hogy a neurológiai megbetegedések során elromlott folyamatokat megértsük, azokba beleszóljunk vagy éppen megjavítsuk. Mód nyílhat arra is, hogy őssejtek beültetésével a sejtpusztulással járó idegrendszeri betegségekre új terápiákat fejlesszünk és teszteljünk. Ezekről a kérdésekről és az ezekhez kapcsolódó kutatásainkról lehet majd hallani az előadásban.

17:00 – 17:45 – Dénes Ádám (HUN-REN KOKI)

Gyulladás és idegrendszeri betegségek: mit hozhat a jövő tudománya?

Az idegrendszeri betegségek fokozódó terheit a modern társadalmak életében nem csupán az érintettek növekvő száma és a kezelésükre fordított összegek mutatják, de ezek a kórképek mindannyiunk személyes kísérőivé is váltak. A fiatalkori viselkedészavarok, a COVID-19 okozta idegrendszeri tünetek, a depresszió, a stroke, az időskori demenciák és számos egyéb betegség kezelésére ugyanakkor jelenleg csak korlátozott lehetőségeink vannak. Mi áll ezeknek a betegségeknek a hátterében, és mi köze lehet az elmúlt évszázadban gyökeresen megváltozott életmódunknak ezen betegségek térnyeréséhez? A számtalan, jelenleg ismeretlen tényező mellett a gyulladásos folyamatok szerepe a legtöbb idegrendszeri betegség kialakulásában egyre fontosabban látszik. Az igazi kihívás a tudomány számára most e kórfolyamatok hátterében álló mechanizmusok minél pontosabb megértése, amely elengedtetetlen hatékony, új gyógyszerek kifejlesztéséhez. Az előadás során arra próbálunk fényt deríteni, hol tart az idegrendszeri betegségek hátterében álló folyamatok ismerete, és milyen előrelépések várhatók a következő időszak kutatásainak eredményeitől.

LABORLÁTOGATÁS

A rendezvény alatt kisebb csoportokban egyes kutatólaborokba is bepillanthatnak az érdeklődők. A korlátozott létszám miatt ezekre a programokra az adott napon, a helyszínen, személyesen kell regisztrálni! Keresd a regisztrációs lapokat a földszinti Recepciónál! Egy ember csak egy időpontot foglalhat.

Találkozás a Recepció előtt, 5 perccel a kezdési időpont előtt. Kérünk, vedd figyelembe, hogy ha erre az időpontra nem jelensz meg, a helyedet más érdeklődőnek adjuk át.

Láss bele az agyszövet titkaiba! – Látogatás az ELTE Biológiai Intézet kutatómikroszkópos központjában

Láss bele az agyszövet titkaiba!

Fedezd fel az idegsejtek lenyűgöző világát a Biológiai Intézet kutatómikroszkópjaival! A fluoreszcensen festett minták káprázatos színekben jelenítik meg az idegszövet hálózatát, míg az elektronmikroszkóp elképesztő részletességgel mutatja meg az idegsejtek és kapcsolataik nanométeres finomságú szerkezetét. Ha mindig is kíváncsi voltál, hogyan néz ki az agy a sejtek szintjén, ne hagyd ki ezt a lebilincselő bemutatót!

Időpontok (15 fő/turnus)

  • március 13. csütörtök 10:00-10:50
  • március 13. csütörtök 11:00-11:50
  • március 14. péntek 10:00-10:50
  • március 14. péntek 11:00-11:50

Így lesünk be a kutyák agyába – Betekintés az ELTE Etológiai Tanszékén folyó kutatásokba

Így lesünk be a kutyák agyába

Gyere velünk egy exkluzív laborvezetésre és nézd meg, hol születnek az Etológia Tanszék világelső felfedezései! Megnézheted, milyen technikákkal térképezzük fel a kutyák agyát: például testközelből láthatod, hogy készítjük fel a kutyákat sok-sok jutalommal és dicsérettel egy funkcionális mágnesesrezonancia-képalkotásra (fMRI), ellesheted az elektroenkefalogram (EEG) elektródák felrakásának trükkjeit – sosem lehet tudni, mikor lesz rá szükséged! –  és felpróbálhatsz akár egy többmilliós sapkát is, ami infravörös fénnyel tapogatja le az aktív agyterületeket (fNIRS).

Időpontok (18 fő/turnus):

  • március 14. péntek 14:00-15:00
  • március 14. péntek 15:15-16:15
  • március 14. péntek 16:30-17:30

SZABADULÓSZOBA – BRAINSCAPE

A vállalkozó kedvű szerencsések 4-5 fős csapatukkal egy rejtélyes küldetést is teljesíthetnek, ügyességtől függően 35-45 perc alatt. A korlátozott létszám miatt ezekre a programokra az adott napon, a helyszínen, személyesen kell regisztrálni! Keresd a regisztrációs lapokat a földszinti Recepciónál!

Találkozás a Recepció előtt, 5 perccel a kezdési időpont előtt. Kérünk, vedd figyelembe, hogy ha erre az időpontra nem jelensz meg, a helyeteket más csapatnak adjuk át. Ha nincs sikeres regisztrációd, de kipróbálnád a játékot, jelentkezz a regisztrációnál a csapatoddal és ha felszabadul egy időpont, lecsaphatsz rá!

Szabadulószoba - Brainscape

A 4-5 fős csapatokat az első nyomhoz vezető út a regisztrációnál várja. Onnan elindul a játék, és megkezdődik a kijutás a Professzor Úr útvesztőiből. Az agytekervényeket 35-40 percben megdolgoztatjuk, de igazából minden válasz a lábunk előtt hever. Vajon meglesz a megoldás? Csak egy megoldás van? Mi a megoldás? Mielőtt mindenre választ adunk, el kell jutni az ajtóig…node hol az ajtó? Várunk minden kalandvágyót, aki segítene, hogy a világ helyre álljon vagy legalábbis álljon… Gyertek!

Időpontok (5 fő/turnus):

  • március 13. csütörtök 15:00-15:45
  • március 13. csütörtök 16:00-16:45
  • március 13. csütörtök 17:00-17:45
  • március 14. péntek 11:00-11:45
  • március 14. péntek 12:00-12:45
  • március 14. péntek 13:00-13:45

BIOLÓGIAI ÉS ŐSLÉNYTANI KIÁLLÍTÁS LÁTOGATÁSA – Helyszín: „Piramis” bejárat a földszintről –

Nyitvatartás mindkét napon 10:00-18:00 óra között

(az előadások ideje alatt a látogatás szünetel)

Tárlatvezetések

Bordásmedúzáktól a kacsacsőrű emlősig! A Természetrajzi Múzeum Biológiai és Őslénytani Kiállításán bemutatjuk az állatvilág legnagyobb csoportjait fejlődéstörténeti rendben, ma élő és kihalt állatok preparátumain keresztül. Az anatómiai készítmények között kiemelkedő a központi idegrendszert és az emlős embrionális fejlődést bemutató tárlat, valamint az állati keringési rendszert ábrázoló száz évnél régebbi injiciált készítmények. Az őslények világát hazai dínók és ötszáz millió évre visszatekintő gerinctelen állatok (ősi korallok, ammoniteszek, kagylók és tárasaik) ősmaradványai képviselik. Végigjárhatjuk az emberréválás útjának főbb állomásait leletmásolatok tükrében. Megtekinthető a biológiai kutatások eszköztára (falitáblák, mikroszkópok, nagyműszerek) az utóbbi 150 évből.

Időpontok (25 fő/turnus):

  • március 13. csütörtök 10:00-10:45
  • március 13. csütörtök 16:00-16:45
  • március 14. péntek 10:00-10:45
  • március 14. péntek 16:00-16:45

POSZTER BEMUTATÓ – AGYUNK KÉPEKBEN – KÉPEK AZ AGY SZERKEZETÉRŐL ÉS MŰKÖDÉSÉRŐL

HELYSZÍN: AULA

 

Időpontok:

  • mindkét napon 10:00 – 18:00

KÍSÉRLETEZŐK „JÁTSZÓHÁZA”

HELYSZÍN: AULA, FÖLDSZINT

Összesen 24 interaktív állomáson – mindkét napon 10-18h között – folyamatosan várjuk az érdeklődőket! Az állomáson – segítők felügyeletével – a látogatók saját magukon is kipróbálhatnak különböző vizsgálati módszereket vagy megfigyelhetik a kísérleti állatok viselkedését. Lehetőség nyílik az agykutatásban használt módszerek megértésére és kipróbálására is.

Ha minimum 8 állomást meglátogatsz és begyűjtöd az ott kapott pecséteket, jutalomban is részesülsz!

Időpontok:

  • mindkét napon 10:00 – 18:00

Emberi mozgás, észlelés, viselkedés megfigyelése, mérése

Az agyhullámok vizsgálata

Az agy működését kísérő elektromos jelek vizsgálatára szolgáló módszer az elektroenkefalográfia (EEG). A vállalkozó kedvű látogatókra fájdalommentesen csatlakoztatott készülékkel megfigyelhető, hogy az EEG hullámok mintázata többek között az agy éberségi szintjétől, pillanatnyi aktivitásától és a környezetből érkező ingerektől függ.

Az izomerő fokozásának vizsgálata

A biológus hallgatók oktatásához is használt BioPack készülék segítségével a működő izomrostok által létrehozott elektromos aktivitást (EMG) és az izom által kifejtett erőt párhuzamosan regisztráljuk vállalkozó szellemű kísérleti alanyokon, ezzel bemutatva az izomerő idegrendszeri szabályozásának lehetőségeit. Fényt derítünk a kísérleti alanyok edzettségére is.

Szemmozgások követése elektrookulográfiával

Az érdeklődő látogatók megmérhetik, hogy olvasás közben szemük mennyi ideig időz el az egyes szavakon, illetve a megpillantott képen mely részletekre fókuszálnak jobban. Kiderül az is, hogy szemünk miként követi egy tárgy mozgását, illetve hogy egy pontra meredve vajon a szemünk is mozdulatlan marad-e.

Hazugságvizsgálat poligráfiával

A poligráfia több élettani változó egyidejű mérését jelenti. Önként vállalkozó kísérleti alanyokon mutatjuk be, hogy a szívritmus, a légzés és a bőr ellenállása a hazugságot kísérő érzelmi aktiváció hatására hogyan változik. Ezek megfigyelésével a valótlant állítókat is „lefüleljük”.

Fejjel irányítható számítógépes egér

Ezt az eszközt olyan mozgássérülteknek terveztük, akik nem tudják mozgatni a végtagjaikat. A számítógép egerét lehet használni fej- és szemmozgások segítségével, a végtagok mozgatása nélkül. Ebben segítségünkre van egy szemmozgáskövető eszköz, és egy multifunkciós applikáció, amellyel nemcsak az egeret lehet mozgatni, de egy virtuális billentyűzeten írni is lehet. Ezt a rendszert próbálhatják ki a látogatók.

Robotok vezérlése gesztusokkal

Az agy-számítógép kapcsolatát lehetővé tevő eszközök teljesen új világot teremthetnek meg a jövőben: lehetővé tennék, hogy belső hangunkkal gépeljünk, gondolatainkkal irányítsuk a kerekesszéket, egy külső vázat vagy robotokat, stb. Ezen az állomáson kipróbálható néhány ilyen eszköz, mint például a mozgással vezérelhető kisautó.

Kognitív pszichológiai kísérletek: figyelem, vizuális keresés, kontextus, memória vizsgálata

Mik a kognitív funkciók, illetve hogyan vizsgálhatjuk őket? A látogatók kipróbálhatják, hogyan működnek a különböző figyelmi rendszereik, megtapasztalhatják, hogyan változik a figyelmük, ha zavaró ingerekkel találkoznak, vagy éppen hogyan segítik a figyelmüket a környezet ingerei, s miképpen emlékeznek ezekre a későbbiekben.

Kognitív pszichológiai kísérletek: matematikai megismerés

A matematikai vagy numerikus megismerés alapvető kérdése az, hogy milyen kognitív rendszerekre épülnek a matematikai képességeink. Ezen az állomáson azt vizsgáljuk, hogy melyek ezek a rendszerek, hogyan működnek együtt és hogyan befolyásolják egymás működését.

 

Az állati viselkedés vizsgálata

Nyílt porond teszt: az új környezet felderítése

Az ún. nyílt porond teszt segítségével mutatjuk be, hogy a laboratóriumi egerek egy új terület felderítése közben milyen mozgásokat végeznek. Az állat mozgását LED-ek segítségével érzékeljük, a bejárt útvonal és az állatok aktivitása pedig a porond melletti monitoron valós időben követhető nyomon.

Egerek tanulása labirintusban: labirintus építés

Ezen az állomáson az egereknek a látogatók által fakockákból épített labirintusban kell megtalálniuk a jutalom falat kukoricapelyhet.

Egerek viselkedése sugárlabirintusban

A térbeli tanulás folyamatát többféle módon lehet vizsgálni, ennek egyik eszköze a nyolc karú sugárlabirintus. Ebben az egereknek azt kell megtanulniuk, hogy melyik karban találnak jutalmat és ezeket milyen sorrendben kell meglátogatniuk. A látogatók a kísérleti állatok viselkedésének szemiautomata elemzésével is megismerkedhetnek.

Patkányok operáns tanítása (ún. Skinner doboz kísérlet)

Az érdeklődők kipróbálhatják, mennyire nehéz egy szomjas laboratóriumi patkányt megtanítani arra, hogy az édes vízhez való jutásért egy pedált nyomjon le. Ez az operáns kondicionálás folyamata, amely során az élőlény megtanulja, hogy a kívánt cél érdekében egy adott viselkedésformát kell végrehajtania.

A szociális viselkedés elemzése: 3-kamrás teszt

Ezen az állomáson a szociális viselkedés állatkísérletes modelljével ismerkedhetnek meg a látogatók. Az egeret egy három „szobából” álló tér közepébe helyezzük, jobb és bal oldalon pedig egy ismerős vagy ismeretlen fajtársat, esetleg üres szobát találhat. Vajon melyik szoba felé veszi az útját a kisegér?

Rágcsálók mozgásának vizsgálata

Ezen az állomáson a látogatók laboratóriumi egereken figyelhetnek meg egyszerű mozgási reflexeket, például hogy az üvegpohár falára felágaskodó állat a talpait hogyan tartja vagy hogy a póznára feltett állat miként mászik le és eközben hogyan használja a farkát.

Automata tanító rendszer – okosabb vagy-e egy kisegérnél?

Ezen az állomáson a KOKI Rendszer-neurobiológia kutatócsoportja által kifejlesztett automata operáns tanítódobozt mutatjuk be. Ez egy MATLAB programvezérelt eszköz, ahol fényfelvillanások alapján a látogatónak kell kitalálnia egy műegér segítségével, hogyan juthat a szomjas állat vízhez.

"Haladj a korral” - milyen módszerekkel vizsgáljuk a halak idegi működését?

Ezen az állomáson zebradániók mechanikai ingerekre adott válaszkészséget mérjük, amiből az egyedek mozgáskoordinációs képességére és reflexeire következtetünk.

Kutyák az emberi agy megismerésének szolgálatában

Az agy mikroevolúciója: különböző kutyafajták agyának összehasonlítása. Milyen a szaglásom? A kutyák és az ember szaglásának összehasonlítása. Hogyan tanulnak meg szagokat a kutyák?

Az agy evolúciója

Ezen az állomáson plasztinált emberi agy, makákó majom koponya, fixált rágcsáló (egér és patkány) agy és macskaagy összehasonlítására van lehetőség, melynek segítségével az agy törzsfejlődésének nagyobb lépéseit ismerhetik meg a látogatók.

Az agyműködés vizsgálata során alkalmazott technikák

Agyszeletek megfestése – szövettani előkészítés

A Nissl festés az idegsejtek sejttestét és vastagabb nyúlványait jeleníti meg. A látogatók előre elkészített metszeteken, felügyelet mellett elvégezhetik ezt az egyszerű szövettani festési eljárást, majd fénymikroszkóp segítségével ellenőrizhetik munkájuk eredményét. A festett metszeteket haza is vihetik!

Agyi sejtek, metszetek fénymikroszkópos vizsgálata

Ezen az állomáson készen kapott vagy a látogatók által által megfestett agyi metszetek vizsgálatára nyújtunk lehetőséget fénymikroszkóp segítségével.

Fluoreszkáló kísérleti állatok bemutatója

Mire jó egy medúza-fehérje? Ha ennek génjét „beültetjük” a kísérleti állatokba, akkor az ezen fehérjét termelő sejtek kék fénnyel megvilágítva zöldesen fluoreszkálnak. A jelenséget a látogatók is megfigyelhetik, ha egy kék színű zseblámpával rávilágítanak a bemutatott kísérleti állatokra.

Az idegsejtek elektromos aktivitásának vizsgálata

A látogatók megismerkedhetnek az egyedi idegsejtek működésének mérésére alkalmas „patch clamp” technikával. Videófelvételek és kísérleti adatok segítségével mutatjuk be, hogyan lehet egyetlen idegsejt aktivitását vizsgálni.

Mikroméretű agyi implantátumok

Az agyba ültethető, az agyi aktivitás elvezetéséhez és módosításához használt eszközök rengeteget fejlődtek az elmúlt évtizedekben. Ezen az állomáson a legkisebb, miniatűr beültethető eszközökről kaphatunk információt. Láthatók átlátszó elektródák, elektródahálók, többfunkciós eszközök, és olyanok is, amelyek fénnyel vagy hővel aktiválják az idegsejteket!

Moculus – virtuális valóság egereknek

Fedezd fel a BrainVisionCenter és a HUN-REN KOKI közös fejlesztését, a Moculus-t, egy különleges virtuális valóság eszközt, amelyet kifejezetten egerek számára terveztek! Ez az innováció lehetővé teszi a kísérleti állatok természetes látásának szimulációját, akár százszorosára gyorsítva tanulási folyamataikat, így új távlatokat nyit az agyműködés és a látáshelyreállítás kutatásában. Találkozhatsz a fejlesztésben részt vevő biológusokkal is, akik bemutatják, hogyan alkalmazzák a Moculus-t a vizuális tanulási mechanizmusok és az agyi aktivitásmintázatok pontosabb megértésében.

Boncolás élőben – az emlékezésért felelős agyterületek szeletelése MRI képeken

Standunknál kicsik és nagyok is kipróbálhatják, hogy milyen élő emberi agyakról készült nagyfelbontású mágneses rezonancia képeken agyterületeket berajzolni egy erre a célra felállított munkaállomáson. A berajzolt agyterületekből 3 dimenziós képeket is készíthetnek egy erre a célra előkészített alkalmazás segítségével. A várakozók számára emlékezeti játékokon szemléltetjük, hogy milyen funkciókat látnak el a berjazolt agyterületek, vagyis azt, hogy miért vizsgáljuk őket egyáltalán.

Agy- és idegsejtmodellek készítése egyszerűen: kézművesek asztala

Kézműveskedés mindenkinek

„Agysapka” készítés papírból, gyurma-agy készítése, gipsz-agyak festése, színezők, gyöngyfűzés, 3D-s toll és egyéb kreatív játékok az agykutatás szellemében – korhatár nélkül! Minden alkotni szerető látogatót szeretettel várunk!

RAJZVERSENY – A CSODÁLATOS AGY

RAJZVERSENY – A CSODÁLATOS AGY

Mit gondolsz, miben és miért csodálatos az agyunk? Jelenítsd meg a kedvenc technikáddal, A4-es méretben!

nevezhető alkotások: A4-es méretű lapra, tetszőleges képzőművészeti technikával, saját kezűleg készített, legfeljebb 3 cm-es vastagságú alkotás. A versenyből a nyomtatott számítógépes grafika, fénykép vagy bármilyen elektronikus alkotás ki van zárva.

Versenyzői kategóriák:

  • 6 éves kor alatt
  • 6-10 éves kor között
  • 10-14 éves kor között
  • 14-18 éves kor között
  • 18 éves kor felett

Az alkotás mellett mindenképpen szerepeljen a borítékban:

  • a versenyző neve
  • a versenyző betöltött életkora (évben)
  • az alkotás címe
  • 18 év alatti versenyző esetén a Szülő (Gondviselő) aláírt nyilatkozata arról, hogy hozzájárulnak az alkotás nevezéséhez

Pályázatok beérkezése: 2025. február 13 – március 10. 18:00

Postai beküldés esetén a címzés:

Agykutatás hete – rajzpályázat
Sipos Eszter részére
HUN-REN KOKI
1083 Budapest, Szigony u. 43

Személyes leadás esetén: a megcímzett boríték személyesen is leadható az alábbi címen, az Intézmény portáján:

HUN-REN KOKI
1083 Budapest, Szigony u. 43

Értékelés: az alkotásokat az Agykutatás Hete Budapest rendezvényen, 2025. március 13-14. között függesztjük ki a rendezvény területén (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C).

Az alkotások mellett feltüntetjük a versenyző megadott életkorát és az alkotás címét.

Szavazni a rendezvény alatt, személyesen lehet, a Recepció mellett elhelyezett szavazóládába bedobott szavazólapokon.

A szavazás 2025. március 14-én, 18:00-kor zárul, az eredményt 2 munkanapon belül tesszük közzé.

A további részleteket megtalálod az Agykutatás Hete Budapest Facebook és Instagram oldalán!

Facebook oldal: https://www.facebook.com/profile.php?id=61556209302565

Instagram: https://www.instagram.com/agykutatashetebp/

“Agykutatás Hete Rajzpályázat” ELNEVEZÉSŰ NYEREMÉNYJÁTÉK RÉSZVÉTELI ÉS JÁTÉKSZABÁLYZATA

RÉSZVÉTELI FELTÉTELEK

Az Agykutatás Hete budapesti programjai ingyenesek és pár program kivételével előzetes regisztráció nélkül, szabadon látogathatóak.

Mivel programjaink akár kisiskolások számára is élvezhetők, ezért örömmel vesszük iskolák, osztályok jelentkezését is!

Adatkezelési tájékoztató - Agykutatás hete Budapest:

Ne maradj le! Kísérd figyelemmel programjainkat!

Ismerd meg az agy működését!