Agykutatás hete Debrecen:

“Idegtudomány tinédzsereknek: Ismerd meg az agyad!”

Március 17-19. Kedd-Szerda-Csütörtök

Tóth Árpád Gimnázium, Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma

2020. március 17-19.

Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma

Az 1952-ben alapított Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma a térség és egyben országunk egyik legkiemelkedőbb középiskolai intézménye a kompetencia-mérések eredményei alapján.

Az átlag fölötti teljesítés az intézmény gyermekközpontú oktatásának és tehetséggondozásának eredménye. A gyermekek nevelése és oktatása során a vezetőség és a tanári kar nagy figyelmet fordít az interdiszciplináris és idegen nyelvi tudás átadására. Nem csak a gimnázium, hanem annak tanárai is számos minősítésben és díjban részesültek a közel 70 éves fennállás során.

Tóth Árpád Gimnázium

A debreceni Tóth Árpád Gimnáziumot 1956-ban alapították, fennállása során többször változott a telephelye, a jelenlegi 4024 Debrecen Szombathi István u. 12. alatt az 1996/97-es tanévben kezdte meg a működését. Fenntartója a Debreceni Tankerületi Központ, az intézményt a Debreceni Intézményműködtető Központ (DIM) működteti.

A gimnázium jelenleg négy-, öt- illetve hatévfolyamos középiskola. Elsősorban az érettségi vizsgára és továbbtanulásra készülő, valamiben tehetséget felmutató diákok jelentkezése jellemző iskolánkban.

A Tóth Árpád Gimnáziumban rendkívül nagy a tanulói-tanári létszám: jelenleg 1117 diákot tanít 87 kolléga. Évfolyamonként, az alsóbb évfolyamokon hét, felsőbb évfolyamokon nyolc párhuzamos osztályban tanulnak, átlagosan 30-35 fős osztálylétszámok a jellemzők. Rendszeresen fogadunk külföldi vendégdiákokat, nemzetközi és hazai csereprogramok (AFS, Rotary) keretében idén 5 külföldi diák tanul nálunk. A város és vonzáskörzetének meghatározó gimnáziumaként számon tartott intézményünkbe évről – évre nagy számban jelentkeznek a nyolcadikos diákok.

Nemcsak a kiváló képességű tanulók kerülhetnek be az intézménybe, hanem a különféle speciális osztályokhoz kapcsolódó egyedi tehetséget felmutatók is (magyar, történelem, matematika, fizika, biológia, kémia tantárgyakból). Támogatjuk a sportban és a művészetekben tehetséges, jó bizonyítvánnyal rendelkezőket is. Iskolánk Pedagógiai Programjának hangsúlyos eleme a tehetséggondozás mellett, az esélyegyenlőség megteremtése is: jelenleg 3 fő mozgáskorlátozott és több SNI-s gyerek tanul iskolánkban, valamint az Arany János Programba bekerült tanulók hátrányos helyzetének kompenzálása is fontos célunk. Beiskolázási vonzáskörzetünk 50-60 %-ban a helyi általános iskolákra, 30-35 %-ban Debrecenhez közeli iskolákra, s mintegy 5-15 %-ban a távolabbi (bihari, szabolcsi, borsodi) térségre épül. Bár a képzési struktúránkat a folyamatosan változó igényekhez alkalmazkodva folyamatosan megújítjuk, elmondható, hogy minden osztályunknak van valamilyen jellegzetessége.

Mikor lesznek a rendezvények?

 

  • Március 17: 9:40 – 13:20
  • Március 18: 12:45 – 15:30
  • Március 19: 12:45 – 15:30

Előadások

Glia sejtek: csak szuperragasztó vagy partner a gondolkodásban?

Az agy a neuronok mellett számos nem-neuronális elemet, ún. gliasejteket tartalmaz.  Korábban a jelentőségüket alulbecsülték, a neuronok közti ragasztóanyagnak tekintették őket.  Az elmúlt két évtizedben a gliasejtek funkcióinak megértése egy “csendes forradalmat” hozott az idegtudományban, és napjainkra a gliasejtekre, mint a neuronális funkciókhoz jelentősen hozzájáruló elemekre tekintenek.  Az a kérdés azonban továbbra is nyitott, hogy a gliasejtek a neuronális funkciókhoz hozzájáruló “okoseszközök” vagy a neuronok partnerei a gondolkodásban.

Március 17. 09:40-10:25 (Kossuth Lajos Gimnázium)

Az agyunk mi vagyunk!

Amit az életben csinálunk, befolyásolja az agyunk erejét. Különbözö témák: fMRI, sebészi példák, 3D technológiák, kontraszt anyagok.

Március 17. 10:45-11:30 (Kossuth Lajos Gimnázium)

Neuroscience: The Basics of Drugs and Addiction

This presentation helps students understand the psychological effects of drugs, and how drug actions can be understood in terms of effects on the brain. It also combines neurotransmitter-based approaches to the field with perspectives that emphasize specific drugs and distinct drug categories. The presentation includes an overview of the neuron, synaptic transmission, and neurotransmitters; pharmacokinetics, or how the body handles drugs; pharmacodynamics, or how drugs act; neurobiology of addiction; stimulants; hallucinogens; cannabinoids; opioids; antipsychotic drugs; and antidepressant drugs.

Március 17. 12:35-13:20 (Kossuth Lajos Gimnázium) és Március 18. 14:45-15:30 (Tóth Árpád Gimnázium)

Miért és hogyan öregszik az agyunk?

Az agyat felépítő idegsejtek egész életünk során megőrzik plaszticitásukat. Ez azt jelenti, hogy az idegsejtek képesek megváltoztatni élettani és morfológiai tulajdonságaikat, hogy a környezet változásainak megfelelően tudjanak válaszolni. Ez a képességük az idegsejteknek azonban idővel vagy betegségek miatt csökken. Mi állhat ezeknek a folyamatoknak a hátterében, illetve hogyan tudjuk ezt vizsgálni transzgenikus állatmodelleken?

Március 18. 12:45-13:30 (Tóth Árpád Gimnázium)

Miért alszunk, miért álmodunk?

Az előadás során áttekintjük, hogy milyen agyterületek felelősek az alvásért és mi is történik az agy ezen részeiben mikor alszunk vagy álmodunk. Választ kapunk arra a kérdésre is, hogy miért alszunk egyáltalán és hogy mennyi és milyen minőségű alvásra van szüksége az emberi szervezetnek a különböző életszakaszokban. Kiderül, hogy mi történik az agyunkban miközben álmodunk és hogy milyen módon növelik az álmaink a kreativitásunkat.

Március 18. 13:40-14:25 (Tóth Árpád Gimnázium)

Intelligenciakutatás és annak története

 

Március 19. 12:45-13:30 (Tóth Árpád Gimnázium)

Neurológiai betegségek diagnózisa során használt vizsgálatok

Az orvosnak a beteg vizsgálata során hangsúlyt kell fektetni a beteg panaszaira, a korábbi kórtörténetre illetve minden esetben részletes fizikális vizsgálatot kell végezni. Ezt követően az orvosban felmerül egy diagnózis, melyhez különböző vizsgálatokat igénybe vesz. Milyen haszna lehet a neurológus számára az áram vezetési sebességének? Hogyan használjuk a mágneses rezonanciát diagnosztikában? Regisztrálhatjuk-e az agyi elektromos aktivitást felszíni elektródákkal? Mire használjuk az ultrahangot a neurológiai betegségekben? Előadásom során ezen kérdésekre adok választ.

Március 19. 13:40-14:25 (Tóth Árpád Gimnázium)

Opto- és kemogenetika: fáklyák az ismeretlen agyi működések sötétjében

Az elmúlt évtizedben új agykutatási technikák felfedezésének és szárnyalásának lehetünk tanúi, amelyek segítségével számos, eddig megválaszolatlan idegtudományi rejtélyt deríthetünk fel. Régóta tudták, hogy egyes algák és baktériumok fényérzékeny ioncsatornákkal rendelkeznek, amelyek segítségével a fényre tudnak reagálni. Ezeket az ioncsatornákat preparálták ki az algákból és ültették be szelektíven egyes agyterületekre és neurontípusokba, így az agyszövet megvilágításával lehetséges agyterületek gyors aktivációja vagy gátlása. A kemogenetika ugyancsak egy új kutatási technika, amellyel a neuronok szelektíven aktiválhatóak vagy gátolhatóak. Itt olyan molekulákat használnak, amelyek csupán saját, mesterségesen beépített receptoraikra hatnak. Amellett, hogy ezek a technikák a kutatást kiválóan segítik, a jövőben akár neurológiai betegségek kezelésére is alkalmasak lehetnek.

Március 19. 14:45-15:30 (Tóth Árpád Gimnázium)

RÉSZVÉTELI FELTÉTELEK

Az agyutatás hete sorozat programjainak mindegyike ingyenes, de néhányuk előzetes regisztrációhoz kötött. Amennyiben szeretnél részt venni az adott programon, úgy kérjük, előre regisztrál.

Mivel programjaink akár kisiskolások számára is élvezhetők, ezért örömmel vesszük iskolák, osztályok jelentkezését is!

Ne maradj le! Regisztrálj programjainkra!

Ismerd meg az agy működését!

RENDEZVÉNY JELENTKEZÉS


BudapestDebrecenPécsSzeged

Budapesti programok

Mit árul el az agykutatás az egészséges és kóros lelki működésekről?Abnormális viselkedés gyermek- és serdülőkorban.Viselkedési zavarok az állatvilágban.A deviáns viselkedés társadalmi és orvosi kezelésének lehetőségei.Agyi régiók viselkedést szabályozó hatásai.Rágcsálók viselkedésvizsgálatainak eszközeiNélkülözhetetlen Alapozó Tárgyak (NAT) a patkányiskolábanPszicho-fiziológiai Játszóház

Debreceni programok

Az agyunk mi vagyunk!Glia sejtek: csak szuperragasztó vagy partner a gondolkodásban?Neuroscience: The Basics of Drugs and Addiction (Március 17.)Neuroscience: The Basics of Drugs and Addiction (Március 18.)Miért és hogyan öregszik az agyunk?Miért alszunk, miért álmodunk?Az idegrendszer fejlődésének kulisszatitkaiNeurológiai betegségek diagnózisa során használt vizsgálatokOpto- és kemogenetika: fáklyák az ismeretlen agyi működések sötétjében

Pécsi programok

Utazás az idegsebészet körül: misztikum és valóságA Parkinson-kór és a hangulat zavarok vizsgálata patkány modellbenSzínezzünk agyat, azaz hogyan tudunk kimutatni hírvivő molekulákat 2020-ban?A bűnözői elme – szakemberek előadása büntetés-végrehajtási intézetben, börtönlátogatásAgyhullámoktól a zene frekvenciáig – kerekasztal beszélgetés a kortárs zeneszerzésrőlMozgasd a kezed, mozgasd az elméd! Origami, az elménk edzőjeHumorközpont – Mitől vagyunk humorosak?GUBANC – Modern Női fonó. A kézimunka az agy jógájaA rettegés foka – Fóbiák eredete és evolúciós történeteÉn, te, mi: agymosás társas társadalmi szintjeiFüggőségek, női függőségek, transzgenerációs hatások - új képzési program az egészségügyi alapellátásbanSzerhasználat és felépülés. Az addikció szakaszai személyes tapasztalatok tükrébenZ-generációs függőségek

Szegedi programok

Sporttal az öregedés ellen"Kelj fel és járj!”Mennyire érzékenyek sejtjeink környezetünk anyagaira?Mozgató idegsejtek páratlan részletességgelAgyi sejtek a fluoreszcens mikroszkóp alattHogyan érintsünk meg élő agyi endotélsejteket?Intelligens mikroszkópokNanopartikulumokNevessünk vagy kábuljunk?Így neveld az őssejtet idegsejtté!Kapilláris erek működése"Légy észnél!”